Hvor meget væske skal en dreng på 8 mdr. indtage?

27. april 2015

Alder:
8 mdr.

Hvor meget væske skal en dreng på 8 mdr. indtage?

Hej Helen,

Vores dejlige og meget aktive søn på 8 mdr. ammer flere gange i døgnet (inkl. 3 gange efter han er lagt for natten), hvilket er begyndt at tære på søvnen og kræfterne. Mængden af mælk ved amningerne formoder jeg er blevet mindre, da han ammer i kortere tid ad gangen.

Problemet er, at jeg ikke tør mindske antallet, da han stadig virker meget tørstig under amningen, efter han har fået tilbudt vand.

Historik: Da sønnen var 3+ mdr. blev natamningerne færre ... indtil han blev 4 mdr. og pludselig nægtede at amme, med mindre han var meget træt eller nærmest sov! Det resulterede i, at jeg ammede inden han sov fuldstændig, og mange gange mens han sov om natten, for at være sikker på, at han fik den mad/væske han skulle. Det fungerer stadig bedst med amningerne (kun på højre bryst, så venstre bryst er nu "dødt") når vi ligger ned. De sidste par uger er han så småt begyndt at amme, når han er vågen!

Kort inden han blev 5 mdr. startede vi med test-smagning af div. mos og grød, men det var ...

Annonce

... først da han næsten var 7 mdr. at større portioner blev spist. Efterflg. har jeg så opdaget at han faktisk helst vil have "fast mad" og gerne brød med smøreost eller lign. Det har samtidig gjort, at han gerne vil tage en del småslurke. Han er altid blevet tilbudt meget vand til måltiderne, men det susede bare ud af munden på ham og gør det til dels stadigvæk. Vi har prøvet alle mulige kopper med tud og sutteflasker, men alm. små glas fungerer trods alt bedst.

Nu er han imellemtiden så småt begyndt at "drikke" vandet, men det er langt fra nok, som kommer helt indenbords! I mellemtiden er der også kommet en tand, som virker til at gøre det lidt svært for ham at lukke underlæben om glasset ved flere sammenhængende slurke, hvilket resulterer i, at vandet suser ud af munden igen, og at han "bider" i glasset (plast).

Hjælp. Jeg er konstant bange for at han ikke får nok væske. Hvad skal jeg gøre for at han lærer at drikke og dermed tør mindske antallet af amninger?

Med venlig hilsen
Den trætte Mor ;-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor