Brev:
Hvor meget væske skal en dreng på 8 mdr. indtage?
27. april 2015
Alder:
8 mdr.
Hvor meget væske skal en dreng på 8 mdr. indtage?
Hej Helen,
Vores dejlige og meget aktive søn på 8 mdr. ammer flere gange i døgnet (inkl. 3 gange efter han er lagt for natten), hvilket er begyndt at tære på søvnen og kræfterne. Mængden af mælk ved amningerne formoder jeg er blevet mindre, da han ammer i kortere tid ad gangen.
Problemet er, at jeg ikke tør mindske antallet, da han stadig virker meget tørstig under amningen, efter han har fået tilbudt vand.
Historik: Da sønnen var 3+ mdr. blev natamningerne færre ... indtil han blev 4 mdr. og pludselig nægtede at amme, med mindre han var meget træt eller nærmest sov! Det resulterede i, at jeg ammede inden han sov fuldstændig, og mange gange mens han sov om natten, for at være sikker på, at han fik den mad/væske han skulle. Det fungerer stadig bedst med amningerne (kun på højre bryst, så venstre bryst er nu "dødt") når vi ligger ned. De sidste par uger er han så småt begyndt at amme, når han er vågen!
Kort inden han blev 5 mdr. startede vi med test-smagning af div. mos og grød, men det var først da han næsten var 7 mdr. at større portioner blev spist. Efterflg. har jeg så opdaget at han faktisk helst vil have "fast mad" og gerne brød med smøreost eller lign. Det har samtidig gjort, at han gerne vil tage en del småslurke. Han er altid blevet tilbudt meget vand til måltiderne, men det susede bare ud af munden på ham og gør det til dels stadigvæk. Vi har prøvet alle mulige kopper med tud og sutteflasker, men alm. små glas fungerer trods alt bedst.
Nu er han imellemtiden så småt begyndt at "drikke" vandet, men det er langt fra nok, som kommer helt indenbords! I mellemtiden er der også kommet en tand, som virker til at gøre det lidt svært for ham at lukke underlæben om glasset ved flere sammenhængende slurke, hvilket resulterer i, at vandet suser ud af munden igen, og at han "bider" i glasset (plast).
Hjælp. Jeg er konstant bange for at han ikke får nok væske. Hvad skal jeg gøre for at han lærer at drikke og dermed tør mindske antallet af amninger?
Med venlig hilsen
Den trætte Mor ;-)